KOCA SEYİD

1936 Senesi Çanakkale Savaşı biteli 21 yıl olmuş , Balıkesir Çanakkale yolunu açılışı sırasında, Mustafa Kemal ATATÜRK’ün yolu Havran’a uğramıştı.

(1915 deki Çanakkale savaşları`nda, Mustafa Kemal,19.tümen komutanı olarak görev yaptığı sırada, Koca Seyid`in kahramanlığını duymuş ve bizzat yüz yüze görüşerek olayı kendisinden dinlemiştir.) Çanakkale savaşları biteli, 21 yıl olmuştur. Çok şeyin unutulabildiği uzun bir zaman… O, bu kadar aradan sonra Koca Seyid`in unutmamış, Kaymakama ve mahalli idarenin başındakilere ilk sorduğu sorulardan birisi; Koca Seyit’i tanıyıp tanımadıkları, olmuştu. Orada bulunanların hepsi birbirlerinin yüzlerine bakarak, tanıyamadıklarını ifade etmişlerdi.

Mustafa Kemal ATATÜRK:
”Bana, o yiğidi bulup getirin. Sizi onunla tanıştırmak istiyorum. Yaptığınız, milletin kahramanlarına vefasızlıktır. Kendisini tanıyın ki, bu topraklar üzerinde yaşamanın bir bedeli olduğu bilinsin.“ diyerek, Koca Seyit’in getirilmesini emretti.

Koca Seyid`i çok geç oldular. Havran’a getirildiler. Önce Kaymakam’ın karşısına çıkardılar. Ona banyo yaptırdılar. Traş ettirdiler. Nahiye Müdürü’nün elbisesini giydirdiler ve Paşa’nın karşısına çıkardılar. Ama Paşa’nın beklediği insan değildi o. “Koca Seyit, bu elbise sana çok yakışmış, onun nerden satın aldın?” diye sorunca, (Yalan söyleyemedim.) demişti. “Paşam, sizin geldiğinizi bana haber verdiler. Çok sevindim. Beni arattığınızı da duyunca dünyalar benim oldu. Bana bu elbiseyi giydirdiler. Kaymakam Bey, böyle uygun gördü.“ diye açıklamada bulundu. Bunun üzerine Mustafa Kemâl Atatürk, orada bulunanlara sitem ederek:

– Siz vatanı için, milleti için, namusu için canını oraya koyan böyle insanları bu kadar mı tanıyorsunuz? Eğer siz onları tanımazsanız geleceğinizi göremezsiniz. Hedeflerinizi bilemezsiniz.” diyerek, hepsine ders vermiştir.

Devletimiz bu insana ve diğer gazilerimize sahip çıkmıştır. Kendilerine aylık bağlanmıştır. 1939 yılından ölünceye kadar, hatırlanmış ve bir kahraman olarak kalmıştır.

Mezarı kendi köyündedir. Köyünün ismi daha sonraları Koca Seyit olarak değiştirilmiştir.

About Çetin Bayramoğlu

Şairim , insanım.
Bu yazı TARİH içinde yayınlandı ve olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.