FAZIL SAY – OPERA’M

İlk Operamla ilgili yoğun bir çalışmam var.
Ve şunu anladım; mesela bir senfoni veya bir konçerto yazmak için esere serpiştirelecek 12 kuvvetli fikirin (“tema”nın) olması o enstrumantal eseri rahat rahat kurtarır. Bestecinin işlemecilikte ve müzikte iyi olması lazım.
Ama bir Opera için en az 112 iyi fikir olması lazım.Kapsamlı ve uzun bir iş..
Opera sahnesi durumunu (gerçekten çok iyi öğrenilmesi gereken bir konudur) uzun uzun çalışmalarla , analizlerle, pek çok opera DVD’sini her gün seyrederek öğrenmeye çalışıyorum. Libretto hazır olmasına rağmen, insanın bilmediği o kadar çok şey olmakta ki… Özellikle “hızlı diyaloglar” hiç alışkın olmadığım daha önce hiç yapmadığım bir konu. Uzun vadeli düşünceler,bekleterek , sabrederek varılan dramatik aksanlar, çok sık tempo değişimi vesairesi…
Ve sahne.. Sahne bilmek lazım. Sahneyi sahnenin kendisi kadar bilmek lazım.

İlginç bir nokta var;
Opera ve piyano bestecileri konusu tamamen ayrı dünyalarda kalmış hep.(ki hayatımı piyano müziğine adamış biri olarak Operayı her detayıyla bilmem mümkün değil zaten)
Bakıyoruz en büyük opera bestecilerine; (Verdi, Puccini,Wagner, Strauss, Rossini) hemen hemen hiç piyano müziği, oda müziği veya konçerto bestelememişler. Hep opera ile kalmışlar. (Benim için 5-6 Opera’dan fazla Opera bestelemiş bir besteci “Opera bestecisidir”)
Diğer taraftan da piyano müziği bestecilerine bakıyoruz (mesela Chopin, Liszt, Brahms, Schumann,Bach) hiç opera bestelemenişler.
En büyük istisna Mozart. 20 operası var. piyano müziğinde ise 200 eser.. Piyano müziğinin vazgeçilmez tanrısı Beethoven ise, bir tek Fidelio operası ile durmakta ki Fidelio’nun Beethoven’ın iyi eserleri arasında yer almadığı, hatta Opera dili olarak başarısız bulunduğu hep denir…
Çalışmaya , öğrenmeye devam. Hep öğrenciyiz…

About Çetin Bayramoğlu

Şairim , insanım.
Bu yazı MÜZİK içinde yayınlandı ve olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.