Övgün Ahmet Ercan – ZEYTİNYAĞINIZ KATKISIZ MI? YOKSA KARIŞIK MI? NASIL ANLARSINIZ? ZEYTİNYAĞININ YARARI NEDİR?

Övgün Ahmet Ercan, Otacı Yazar

Bir Ege’li olarak zeytin ağaçları arasında büyüdük. Zeytinyağı eğer katkısız ise bir tansık-mucize besin kaynağıdır. Kolestrol savucudur. Ben yemeklerin tümünde de zeytinyağı kullanırım. Zeytin, Sami dili(Arap-Musevi) kökenli bir sözcüktür. Türkçesi Sığacık’tır. Sığayağı/sığacıkyağı da zeytinyağı demektir.
Ne yazık ki, sığayağına; çiçek, kanola, pamuk, ötesi motor yağı gibi ucuz yağları katarak, sonra da üzerine sığacık kokusu basarak satanlar az değildir.
Peki! Sığa/sığacık yağının gerçek olup olmadığını nasıl anlarsınız?
1. Önce aktardan tuz ruhu satın alın.
2. Bir çay bardağının içine yarı beline dek yağınızı koyun.
3. Yağın üzerine bir yemek kaşığı dolusu sıvı tuz ruhunu dökün.
4. Çay kaşığı ile tuz ruhunu, yağa yedirmek için iyice çırpın.
5. Bir süre sonra karışım renk değiştirecektir.
6. Eğer karışımın rengi sarı oluyorsa, yağınız katışıksızdır.
7. Eğer renk çay rengine dönüyorsa, sakın o yağı yemeyin, katışıklıdır.
8. Katışıklı yağı nerden aldıysanız, suratına çarparak geri verin.
Sığacık/Zeytin Yağı Yararları Nelerdir?
Zeytinyağında da diğer birçok bitkisel yağlar da olduğu gibi büyük oranda gliserin çevresinde bağlanmış yağ ekşitleri-asitleri bulunur. Zeytinyağı yapısında yüzde 55 ile 83 oranında sıvıyağ ekşitleri-asitleri, yüzde 7 ile 20 arasında Palmatik ekşit-asit, yüzde 0 ile 5 arasında linoleik ekşit-asit, yüzde 0 ile 4 oranında Steraik ekşit ile yüzde 0,1 ile 0,7 oranında Palmitoleik ekşiti içerir.
Bunların yanı sıra yapısında 300 IE oranlarda A vitamini de bulundurur. Zeytinyağı, Omega-6 yağ ekşitinin, Omega-3 yağ ekşitine oranını da düzenler. Bu oranlardaki dengesizlik, sayrılıklar-hastalıklar ile yiyilce-kanser de içinde olmak üzere, yürek ile bağışıklık düzeni ile ilgili birçok sayrılığın ilerlemesine neden olur.

Düzenli kullanıldığında zeytinyağı, yürek çarpıntıları önler, şekeri düşürür, aşırı şişmanlığı engeller, göze-hücre yaşlanmasını yavaşlatır, öd kesesi taşlarını düşürür, ötesi bazı yiyilcelere-kanserlere karşı korunma sağlar.

Günde 2 çorba kaşığı zeytinyağı yemenin, damardan gelen yürek sektesini korkusunu azalttığı söylenir.

Zeytinyağı, yüreğimiz için altın değerindedir. Zeytinyağı, içerdiği selenyum özellikle yürek-damar sıkıntılarını giderir, damar sertliği ile yürek sektesi olasılığını azaltır. Zeytinyağı tüketiminin öncelikli etkisi; yürek-damar sıkıntılarının oluşumunu azaltması, ayrıca sıkıntı oluştuktan sonra yeniden oluşumunu engeller. Benim yüreğim 2011’den beri yamalı olduğundan sığacıkyağı-zeytinyağ tüketiyorum. Ev dışında yenidiğim yemekler beni bitiriyor. Çünki ucuz olsun diye aş evleri kötü yağ kullanıyor.

Zeytinyağını çok tüketenlerin yürek sektesi olasılığı, zeytinyağını az ya da hiç tüketmeyenlerle karşılaştırıldığında, yüzde 82 düşüktür. Zeytinyağında gözelerin bulunan paslanmasını gidericilik-anti-oksidanlık, yürek sektesinden, yürek çarpıntısından korur. Sürekli diri, erkin kalırsınız. Anadolu’da ona fişek gibi adam derler. Gençlik aşısı gibi bir durum.

Zeytinyağı arıtılırken (rafine) ya da ısıtılırken birçok iyi özelliğini yitirir. Onları satın almayın. Yarardan çok dokuncası vardır. Siz siz olun, paranıza kıyın sızma zeytinyağı alın. Yemeklerinize de piştikten sonra ekleyin. Yemeklerinizde soğanı, ya da sebzeleri önce kavurmayın. Tümünü bir arada birden pişirin. Yağı sonra ekleyin. Bunun için en iyi yol düdüklü tenceredir. Ben sürekli öyle yaparım.

Zeytinyağı, bedende kan yağı, kolesterol dengesini de sağlar. Zeytinyağı tüketimi, LDL- kötü kolestrol paslanmasına karşı koruyucudur. Zeytinyağı, damarlarda çökelen yağların neden olduğu LDL‘den kaynaklanan yürek sıkıntılarını azaltır.
Zeytinyağı Omega-3 yağ ekşitleri-asitleri bakımından çok varsıldır. Yalnızca çoklu doymamış yağ oranı yüzde 9, Omega-3 yağ ekşitleri-asitleri barındırır. Zeytinyağı tüketirseniz, hiç Norveç ya da Amerikan Omega-3 yutusunu-hapını 100-150 TL vererek almanıza gerek yoktur. Kaldı ki hamsi de bile Omega-3 içeriği, soyularak alacağınız yabancı Omega-3 yutularından daha çoktur. Bir düğücü-eczacıdan ya da pazardan alacağınız 1 küçük şişe yabancı yutu-hap için 100-150 TL vereceğinize, onun yerine 8 ile 10 litre zeytinyağı, 20 ile 30 kg hamsi alabilirsiniz. Kendinizi, ülkenizi soydurmayınız lütfen. Kaldı ki aldığınız Omega-3 yutularının içinde ne olduğunu biliyor musunuz?
Yok!
Yalnızca tek yanlı güven.
Satan biliyor mu?
Bilmiyor.
Siz Amerikan siyasetine ne ölçüde güvenirseniz yutusuna da o oranda güvenin. Siz onların yaptığı yutuyu, yutmayın.
Sizi salak sanmasınlar.
Düğücü arkadaşlarım bu yazıyı okuyunca bana kızmasınlar. Ne yapalım gerçek bu!
Zeytinyağı, yüzde 75 oranında oleik ekşit-asit gliseritleri taşır. A, E, K vitaminleri, ayrıca az oranda fitoserol bulunur. Zeytinyağı, ertende-sabahları aç karnına 1 ile 2 çorba kaşığı alındığında yumuşatıcı, ayrıca yatıştırıcı olarak etki yapar. Ona buna, ota boka kızmazsınız. Yüzünüz güler be kardeşim!
Özellikle bağırsak düzenleyici, öd-safra söktürücüdür. Öd kesesi tıkanıklığında ya da taş varlığında toplum arasında ertende-sabahları aç karnına 50 ile 100 gr (5 ile 10 kaşık), 7 gün süreyle alınır.
Bakın iyi geldiğini göreceksiniz.
Zeytinyağının rengi içinde bulunduğu nesnelere göre yeşilimsi, sarımtırak arası değişebilir. Yeşil rengi veren yapısında binde 10 (ppm)’ye dek yeşil renk verici-klorofil barındırmasından gelir. Sarı renkteki yağda bu rengi veren yapısındaki sarı renk veren-karotin’dir.
Toplumda zeytinyağının niteliği ile rengi arasında bir bağlantı kurulsa da gerçekte rengin yağın niteliği üzerine hiç bir etkisi yoktur. Bunun yanında süzülmemiş zeytinyağı bulanık görünür. Ah ben ona bayılırım işte.
Zeytinyağı mor ötesi ışık altında bakılırsa yapısında barındırdığı yeşilce renk-klorofilin ışınma-florensan özelliği nedeniyle kırmızı renkte görülür.
TSE’ye göre 4 çeşit zeytinyağı vardır: Sızma (kusursuz), doğal (az kusurlu), doğal birinci (az kusurlu), lampant (kusurlu).
Zeytinyağına nitelik katan; renk, koku, tat, yaşıdır. Siz sürekli yeni sıkılmışı alın. Her yıl yağınızı değiştirin. Durmuş yağ almayın.
Zeytinyağı ışık, sıcak, hava, süreden etkilenir. Alırken, ayrıca saklarken, kapalı, ışıksız yerde korunmalıdır. Serin bir yerde durmalıdır. Buzdolabına konulmaz. Dolabın içine koyun. Plastik içinde sakın saklamayın. İçindeki ekşitler plastikle alış verişe geçer, çok çekinceli olur. Cam ile koyu renkli olan şişeler içine konmalıdır. Şişe içi soluk almamalıdır. Zeytinyağı bekledikçe bozulur. 18 aydan sonra kalan zeytinyağlarını yemeyin, sabun yaptırın ya da yazın güneşte yağlanmada kullanın.
Sızma türü salatalar ile cacıkta, doğal tür ise kızartmalar ile yemeklerde kullanılır. Kızartmalarda birkaç kere aynı zeytinyağ kullanılabilir. Çünkü yanma ısısı yüksektir.
Bir gr zeytinyağının ısıl değeri-kalorisi 9, bir yemek kaşığı zeytinyağı 80 ile 100, bir tane yeşil zeytin 5, bir tane kara zeytin 10 ısıl değerindedir (kalorisindedir).
Biz Egeliler, ertirlikte-kahvaltıda, bir çukur tabak içine bir su bardağı zeytinyağı dökeriz. Üzerine kırmızı pul/toz biber, dağ kekiği, karacaot serperiz. Sonra da ekmeğe banarak, ağzımız sulana sulana yeriz. Ah o bandırmayı çok severiz. Yiyenlere söyleyin sakın ha parmaklarını yemesinler.
Zeytinyağı yiyenler, tıpkı zeytin ağacının ömrü gibi uzun sağlıklı yaşarlar, tıpkı Nazillililer gibi. Zeytin ağacı 300 ile 3 bin yıl yaşayabilir. Siz de yerseniz 1000 yıl değil ancak Türkiye ortalamasının üzerine çıkarsınız. Cildi parlak, saçları gür, yüzü güleç, kişiyi mutlu, olumlu görüşlü, anlayışlı yapar. Gözleriniz çakmak gibi parlak, belleğiniz açık olur. Kimse sizi sürü gibi kandıramaz.
İstanbul’da alacağınız en güveniliri Tariş ya da Vakıf zeytinyağıdır. Ya da Nazilli, Bozdoğan’dan getirtin. Orada doğal ürün satıcılar var. Örüşüm ağından araştırın lütfen.

Kafanız iyi çalışacağı için seçimde oyunuzu kime vereceğinizi de iyi bilirsiniz. O nedenle Cumhuriyet ile Atatürkçülerin kalesi Ege ile Türkiye kıyı kesimidir. İşte oralarda zeytinyağ ya da hamsi tüketilir.

Yarasın
2 Ocak 2016

About Çetin Bayramoğlu

Şairim , insanım.
Bu yazı DOĞA içinde yayınlandı ve olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.